Project: Design fiction, the construction of publics – Iteration-1.3 – Delivering

Next steps of the project here 0. Hypothesis, 1.1 Discovering, 1.2 Defining & Developing, 1.4 Experiment & Feedbacks.

I’ve been commissioned by the head of a research department at INRA to propose design artefacts that help scientists take new perspectives on their work. The aim is to discuss social, cultural, economical, juridical, ethical implications of these researches.

The main topic is: “Challenges and Opportunities of the BigData for Predictive Biology”. In clear, how does massive statistics turns diagnostics into prognostics – based as much on DNA sequencing as on more general users datas. The targets are scientists and practicians from the fields of medicine and agronomy (plant and animals). The deliverable is a series of scenarios materialising relevant problematics/controversies in the field, presented as a solo poster session aside a one day conference on November 28th 2014.

We proposed 4 posters covering 4 main topics related to BigData and Predictive Biology. Thanks to a questionnaire we collected participants’ impressions. Questionnaires, informal interviews, audio and video recordings of the situation were used mainly to identify the next public where to show this itinerant project.
Team = Charles Chalas (discovery phase), the Sociable Media group (development phase), Jeremie Lasnier (defining and delivery phase), Fred, Juste & Annie (delivery phase).

Here is the questionnaire + the results + the 4 posters.

design_fiction-bio_predictive_big_data-conference-mmollon


Subtlety is a key component. The audience of the conference had voluntarily access to a framed portion of informations, under the shape of these posters. The subject is so vast and the sub-problematics are so numerous, that four scenarios – containing specific trails to specific issues – were the best way to let scientists engage with our approach. Indeed, a poster combines one general topic and clues to sub-problematics. Therefore participants would recognise one or another sub-issue depending on their own sensitivity.

Why hiding these informations (the articulation of problematics between and within each scenarios, plus the path that lead to the generation to these ideas)? Because they were not generated by (or in close collaboration with) scientists. We believe our scenarios to still highlight relevant problematics for biologists. However, if we would have provide those hidden details, we believe participants would pay less attention to the consequences of these scenarios into society and the probable link to their research. Indeed, when we shown them in private, one participant sought to correct our “designer point of view on a biology topic” in terms of precision and scientific validity.

About these details, we could organise the sub-problematics suggested by these scenarios into several dimensions, like a “design-space”. However, in order to respect the medium used during the conference and to reveal the suggested problematics, we just updated the posters, as you will see now.

design_fiction-bio_predictive_big_data-details-mmollon

These four scenarios explore the consequences of three main topics: DNA sequencing; DNA selection; DNA reprograming. They were generated using home made “cards” specifically made for this project, they decompose a list of main problematics and concepts associated to Big data & biology (find more in the previous blog-post). Another key for reading these scenarios is this text. I wrote it to summarise my understanding of the subject – prior to the scenarios making phase:
L’ADN est vu comme le plan du vivant et donc, le programme de développement biologique d’un individu (bactéries, plantes, animaux, humains). La biologie prédictive quant à elle, promet d’exploiter les données issues du séquençage de l’ADN pour prédire un état de santé le long d’une vie (horizontalement) + prédire la transmission d’un patrimoine immunitaire à une descendance (verticalement).
La lecture de l’ADN, le traitement à l’échelle génétique et la restructuration de caractères d’un ADN a différents types d’applications pour la médecine.
La prédiction vient comme 3e paradigme de la médecine s’ajoutant à la prévention et la thérapie, elle complète l’outils diagnostic par celui du prognostic.
L’état et (les prédictions de) l’évolution d’un système immunitaire dépend du patrimoine génétique + condition physique + facteurs environnementaux (épigénétique).
La prévision n’est possible qu’avec le croisement des données des trois catégories précédentes, le défis principale étant celui de l’analyse de ces données (passer d’une donnée, à une info, à une connaissance, informant des prises de décision). Plusieurs autres défis : croiser les bigData issues de la bio et ceux issues des différentes couches de la société, inter-connecter ces données très hétérogènes par leur type et format, trouver des personnes ou des algorithmes aillant les compétences d’en extraire du sens.
L’épigénétique et la microbiotique tendent à transformer les pratiques de la santé: les êtres vivants (dont l’humain) sont conçus comme super organismes (composés de nombreux organismes) dont l’analyse et le soin se rapproche de celle d’un écosystème : un système complexe interdépendant.
Un exemple: une manière d’étudier l’état du système immunitaire animal est le séquençage de l’ADN des bactéries de la flore intestinale au travers des selles.
Mission:
Explorer les conséquences concrètes de ces avancées de la recherche pour le monde domestique, sous forme de produits fictionnels. Plus des articles de drug-stores que des produits futuristes/fantasmés.
Posture:
Le Design Fiction cherche à soulever des questions chez l’audience quand au monde dans lequel on vit, et ce, par la confrontation avec des produits de design venus d’un autre monde et dont la conception repose sur d’autres valeurs que celles que l’on connait.

“Objets à conversation”: les scénarios d’usages et les comportements fictionnels – parfois frictionnels – qui les entourent sont autant de “prises” pour engager autrui dans la réflexion et ouvrir une discussion.
Souvent, ces produits montrent une version domestiquée voir banalisée d’une technologie émergente afin de spéculer sur l’impact de ses usages potentiels, comme une anthropologie d’anticipation.

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